بی اختیاری ادرار چیست؟

در بیماری های تناسلی

بی اختیاری ادرار در هر گروه سنی با هر جنسیتی دیده می‌شود. بی اختیاری ادرار به خروج غیر ارادی ادرار از مثانه گفته می‌شود که با از دست دادن کنترل ادرار در شرایط خاص یا به طور دائم همراه می‌باشد.

احتمال دارد فرد با سرفه کردن و عطسه دچار ریزش ادرار گردد و یا با احساس ادرار به شدت نیاز به ادرار کردن پیدا کند و زمان مناسب برای مراجعه به دستشویی نداشته باشد و ادرار بی اختیار بریزد. این عارضه با افزایش سن شدت خواهد یافت، با این وجود بالا رفتن سن تنها دلیل ایجاد آن نیست. برای اکثر افراد، ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی و یا درمان دارویی می‌تواند به متوقف کردن این مشکل منجر شود.

در ادامه به توضیحات بیشتری در ارتباط با بی اختیاری ادرار می‌پردازیم و روشهای درمانی این عارضه را مرور می‌کنیم.

برای درمان مشکلات و بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری در مشهد، می‌توانید به دکتر مسعود یوسفی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی مراجعه نموده و از خدمات درمانی ایشان بهره مند گردید. برای مشاوره و دریافت نوبت با شماره‌ 09378273802 تماس حاصل فرمایید.

آیا بی اختیاری ادراری یک بیماری محسوب می‌شود؟

بی اختیاری ادرار در واقع بیماری نیست، بلکه ممکن است علامت یک بیماری باشد. به همین دلیل قبل از شروع اقدامات درمانی، ریشه مشکل باید بررسی و تشخیص داده شود، تا با رفع آن به برطرف نمودن بی اختیاری ادرار هم پرداخت.

علل بی اختیاری ادرار

دلایل بی اختیاری ادرار به دو بخش عمده موقتی یا زودگذر و دائمی تقسیم می‌شوند. علل موقتی بی اختیاری ادرار عبارتند از:

• بعضی از داروها مانند داروهای قلبی و آرام بخش‌ها
  • افزایش حجم مایعات بدن با نوشیدن چای، آب و …
  • الکل، کافئین و نوشابه‌های گازدار
  • عفونت ادراری و یبوست
علل دائمی بی اختیاری ادرار
  • ابتلا به بیماری‌های پروستات و سنگ مثانه
  • افزایش سن
  • حاملگی و زایمان
  • برداشتن رحم
درمان بی اختیاری ادرار

اگر با چنین مشکلی مواجه هستید، باید بدانید با مراجعه به متخصص اورولوژی و بررسی و ریشه یابی مشکل شما توسط ایشان، در اغلب مواقع درمان خواهید شد. لذا نخستین گام در درمان بی اختیاری ادرار، مراجعه به پزشک است. برای تشخیص علت بی اختیاری ادرار، گرفتن شرح حال و معاینه کامل بیمار توسط پزشک الزامی است. سایر اقدامات می‌توانند شامل آزمایش تجزیه یا کشت ادرار، به ویژه برای تشخیص عفونت ادرار، آزمایش خون، انجام سونوگرافی مثانه، لگن و مجاری ادراری جهت بررسی وضعیت آناتومی این اندام یا وجود عفونت و تصویربرداری توسط اشعه ایکس از مثانه در هنگام پربودن آن، در زمان ادرار کردن و پس از خالی شدن آن باشد. تشخیص صحیح علت بسیار مهم است زیرا تعیین کننده روش درمان می‌باشد. در ادامه به برخی از روشهای کنترل و درمان بی اختیاری ادرار اشاره می‌کنیم.

انواع روشهای درمانی بی اختیاری ادرار
  • تقویت و توانبخشی عضلات لگن