Blog

عمل وازووازستومی (برگشت وازکتومی)

در آلت تناسلی مردان, بیماری های تناسلی, عمل وازووازستومی
عمل وازووازستومی (برگشت وازکتومی):

در عمل وازکتومی تکه ای کوچک از لوله منی بر ( وازودفران) برداشته می‌شود. بستن لوله های منی بر در مردان یکی از روش های مطمئن، ساده و مقرون به صرفه جهت جلوگیری از باردار شدن همسر است. آقایانی که اقدام به بستن لوله های منی بر خود می‌کنند می‌بایست این فرآیند را دائمی تلقی کنند.

وازووازوستومی عمل جراحی است که با ایجاد اتصال بین لوله های منی بر قطع شده و رفع انسداد آنها باروری به حالت اول برگردانده می‌شود. این عمل جراحی مشکل، پرهزینه، و موفقیت پایین می باشد. در این عمل برای بکارگیری بیشترین دقت، معمولا باید از میکروسکوپ استفاده شود.

آقایان به علل گوناگونی مانند از دست دادن فرزند، تغییر عقیده، ازدواج مجدد و درمان درد بیضه تصمیم به وازووازوستومی می‌گیرند. بازگرداندن وازکتومی، رفع انسداد مادرزادی یا انسدادهایی که بدنبال اعمال جراحی در کشاله ران و بیضه در وازودفران انسداد و مشکل ایجاد می‌کنند از سایر علل انجام عمل وازووازوستومی بشمار می ‌رود.

تقریباً همه‌ی وازکتومی‌ها را می‌توان برگرداند. اگرچه، این به معنای موفقیت صد در صد در باروری نیست. در حالت طبیعی در هر میلی لیتر از مایع منی حداقل دارای ۲۰ میلیون اسپرم هستند. موفقیت در این عمل یعنی ظاهر شدن اسپرم در مایع منی که این امر با تعداد طبیعی اسپرم در مایع منی متفاوت است. بعد از باز کردن لوله های منی بر ممکن است که تعداد اسپرم ها در مایع منی کم تر از حالت طبیعی باشد که معمولا برای حاملگی طبیعی کفایت نمی کنند.

برای قضاوت در مورد موفقیت عمل جراحی حداقل سه ماه وقت لازم است و مدت زمان متوسط از عمل تا ایجاد حاملگی معمولا ۱۲ ماه است. حتی پس از حامله شدن همسر، امکان اینکه دوباره لوله های منی باز شده، بسته شوند وجود دارد.

میزان موفقیت عمل وازووازوستومی به موارد زیر بستگی دارد:

  • مدت زمانی که از بسته شدن لوله های منی بر می گذرد
  • سن همسر
  • وجود آنتی بادی علیه اسپرم در بدن مرد
  • تجربه ی جراح

پزشک معمولا بررسی دوره‌ای مایع منی شما را درخواست می‌کند تا سطح اسپرم منی شما مشخص شود زیرا تا حاملگی همسرتان ، بررسی مایع منی، تنها راه تعیین موفقیت یا عدم موفقیت عمل بازگشت وازکتومی محسوب می‌شود.

پس از انجام عمل جراحی لازم است حداقل به مدت دو ماه از لباس زیر تنگ استفاده شود و از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین اجتناب گردد.

دکتر مسعود یوسفی
جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی
متخصص ناباروری ومشکلات جنسی
رتبه برتر بورد ناسیونال ایران

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *