Blog

عمل تومور مثانه به روش بسته از طریق مجرا (لیزی)

در عمل پروستات
ویدئوی دکتر مسعود یوسفی در اینستاگرام در مورد انجام عمل عمل تومور مثانه به روش بسته از طریق مجرا (لیزی)
درمان پروستات با لیزر

امروزه لیزر جای خود را به عنوان یک روش درمانی در حوزه درمان بیماری‌های مختلف باز کرده است، به‌گونه‌ای که بیش از ۱۵ بیماری با دانش لیزر درمان می‌شود. لیزر در حقیقت یک شعاع تابش تک نور است که از مواد مختلف با مکانیزم‌های نوین علمی تهیه می‌شود. جاذبه ایجاد شده در درمان با لیزر در رشته پزشکی، انگیزه‌ای شده است تا سایر رشته‌ها نیز به این نوع تابش اشعه برای درمان مراجعه کنند و به همین دلیل هم‌اکنون دایره این درمان وسعت بیشتری یافته و در بسیاری از امراض و بیماری‌ها از روش‌های مختلف لیزر درمانی استفاده می‌شود. از چندی پیش در رشته اورولوژی هم برای درمان برداشتن پروستات، تخریب سنگ‌ها، برطرف کردن تنگی‌ها و سوزاندن تومورهای مثانه از لیزر استفاده می‌شود. پروستات غده‌ای خاص مردان است که در زیر مثانه و اطراف مجرای ادراری قرار دارد و وزن آن حدود ۲۰ گرم است. ترشح مواد خاص این غده یکی از فاکتورهای لازم برای باروری مردان است. به‌طور طبیعی بافت مترشحه‌ای در پروستات وجود دارد که با افزایش سن در افراد بالای ۴۰ سال و بر اثر یکسری فرآیندهای فیزیولوژیکی دچار افزایش تعداد سلول و در نهایت بروز عارضه‌ای موسوم به بزرگی خوش‌خیم پروستات یا در اصطلاح «BPH» می‌شود.

مزایای درمان پروستات با لیزر

چندین روش برای معالجه هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات یا در اصطلاح پزشکی BPH وجود دارد ، اما جراحی با لیزر به صورت بالقوه نسبت به سایر روش‌ها از جمله روش تراشیدن پروستات از راه مجرای ادرار (TURP) و عمل پروستاتکتومی (یا پروستات‌برداری) باز چندین مزیت دارد. این مزایا به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • خطر خونریزی کمتر است. از آنجا که در جراحی با لیزر خطر خونریزی کم است ، استفاده از لیزر برای جراحی پروستات مردانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند و یا به اختلالات خونریزی مبتلا هستند که مانع از لخته شدن خون به شکل طبیعی می‌شود، گزینه مناسبی است.
  • نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست و یا زمان بستری شدن خیلی کوتاه‌تر است. جراحی پروستات با لیزر می‌تواند به صورت سرپایی یا فقط با یک شب بستری شدن در بیمارستان انجام شود. در سایر جراحی‌های پروستات ، مانند پروستاتکتومی باز یا تراشیدن پروستات از راه مجرای ادرار (TURP) ، ممکن است لازم باشد بیمار مدت بیشتری در بیمارستان بستری بماند.
  • دوران نقاهت و بهبودی کوتاه‌تر. زمان لازم برای بهبودی پس از جراحی با لیزر معمولاً نسبت به دوره بهبودی پس از عمل TURP یا جراحی باز کوتاه‌تر است.
  • نیاز به سوند كمتر است. پس از جراحی‌های بزرگی پروستات، برای تخلیه ادرار از مثانه به طور معمول لازم است از کاتتر (سوند) استفاده شود. در جراحی با لیزر معمولاً کمتر از 24 ساعت به سوند نیاز است.
  • نتایج سریعتر. در جراحی با لیزر، بلافاصله شاهد بهبود قابل توجهی در علائم و عوارض ادراری هستیم ، در حالی که در روش درمان با دارو، ممکن است چندین هفته تا چندین ماه طول بکشد تا بهبود قابل توجهی مشاهده شود.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *