عمل کارگذاری پروتز بیضه، در بیماری که قبلا بیضه خود را از دست داده است

در بیماری های تناسلی, عمل پروتز بیضه

پروتز یک ابزار مصنوعی است که برای جایگزینی در بخشی از بدن استفاده می‌شود. هنگامی که یک مرد بدون بیضه متولد می‌شود یا به علت آسیب یا بیماری مجبور به برداشتن بیضه می‌شود، پزشک می‌تواند از کاشت پروتز بیضه به منظور پر کردن فضای خالی در کیسه‌ی بیضه (کیسه حاوی بیضه‌ها) استفاده کند. پروتز تنها به منظور بهبود ظاهر و تسکین ترس‌های روانی استفاده می‌شود. پروتز بیضه هیچ یک از عملکردهای یک بیضه واقعی را ندارد. درخواست برای انجام پروتز بیشتر توسط افرادی است که بعد از تولد یک بیضه‌ی خود را از دست می‌دهند تا آنهایی که از بدو تولد یک بیضه نداشته‌اند. پروتز بیضه از نظر وزن، شکل و احساس، شبیه به بیضه‌ی طبیعی است و در اندازه‌های مختلف در دسترس است به طوری که بیضه‌ها با یکدیگر کاملاً همسان و مشابه خواهند بود.

دلایل از دست دادن بیضه

• در هنگام تولد ناقص شده یا از دست رفته است.
  • جراحی حذف بیضه به علت آسیبی مانند پیچ خوردگی شدید بیضه (چرخش).
  • عدم پایین رفتن به طرف کیسه بیضه
  • حذف به علت عفونت.
  • حذف به منظور درمان سرطان بیضه
  • به عنوان بخشی از جراحی تغییر جنسیت زن به مرد
مزایا

مزایای استفاده از ایمپلنت بیضه عبارتند از:

• کیسه‌ی بیضه از نمای بیرونی به همان شکل قبلی ظاهر می‌شود.
  • اکثر بیمارانی که ایمپلنت بیضه انجام داده‌اند می‌گویند که این عمل باعث می‌شود در مورد خودشان احساسات بهتری داشته باشند.
  • در صورت وجود مشکل، راحت برداشته می‌شود.
  • ایمپلنت در ابعاد بسیار کوچک تا ابعاد بزرگ موجود است بنابراین می‌توانند از نظر سایز با سایر بیضه‌ها همانند باشند.
  • جراحی برای قرار دادن ایمپلنت بیضه می‌تواند بصورت سرپایی در حدود یک ساعت انجام شود و بیمار معمولا در همان روز به خانه بر می‌گردد. بهبودی تنها چند روز طول می‌کشد.
خصوصیات پروتز بیضه خوب

پروتز بیضه‌ی مطلوب باید دارای خصوصیات زیر باشد:

• عدم وجود واکنش شیمیایی
  • باعث التهاب نمی‌شود.
  • مقاومت در برابر فشار مکانیکی
  • استریل بودن
  • قادر به گرفتن و نگه داشتن شکل صحیح
  • بیمار احساس راحتی می‌کند.
فرایند درمان

ایمپلنت شامل یک محل تزریق خودچسب در یک طرف است که به پزشک اجازه می‌دهد‌ تا ایمپلنت را با محلول استریل سالین بلافاصله قبل از جراحی پر کند. در طرف دیگر پروتز یک تب سیلیکونی وجود دارد که پزشک می‌تواند برای بخیه زدن پروتز در یک محل مناسب از آن استفاده کند. لازم به ذکر است که تنها جراحانی که دارای دانش تخصصی پروتزهای بیضه هستند، باید چنین عمل جراحی را انجام دهند. به طور کلی این روش به شرح زیر است:

بیمار تحت بیهوشی عمومی (کل بدن) یا بیهوشی موضعی قرار می‌گیرد باعث از بین رفتن حس لامسه در بخش پایینی بدن خواهد شد. جراحی ممکن است به صورت سرپایی انجام شود یا تنها به مدت کوتاهی بستری شدن در بیمارستان نیاز باشد. برش معمولا در قسمت پایین کشاله ران یا کیسه‌ی بیضه ایجاد می‌شود. سپس یک کیسه برای پروتز ایجاد می‌شود. پروتز دوخته شده یا در محل خود محکم می‌شود تا در جای صحیح باقی بماند. برش بخیه می‌شود.

به طور معمول، روش‌های ایمپلنت بیضه نسبتا ساده هستند و 20 تا 40 دقیقه طول می‌کشند. چندین روش جراحی مورد قبول وجود دارد که می‌تواند برای قرار دادن ایمپلنت استفاده شود. پس از اینکه پروتز پر شد و بخیه زده شد، پزشک می‌تواند مقدار بیشتری محلول سالین را برای افزایش زیبایی اضافه کند. بیماران باید بدانند که کاشت پروتز بیضه ممکن است در یک جلسه انجام نشود: در صورت بروز هر گونه عوارض جراحی ممکن است به روش‌های بیشتری نیاز باشد.

بهبودی

بیماران ممکن است در یک یا روز بعد از جراحی مقداری ناراحتی داشته باشند؛ مقداری کمی خون قرمز روشن نیز انتظار می‌رود. به اکثر بیماران دستور داده می‌شود که پانسمان جراحی را برای چند روز روی کیسه‌ی بیضه نگه دارند. اکثر بیماران احساس خستگی می‌کنند و گاهی اوقات کیسه‌ی بیضه متورم، زود آسیب و حساس می‌شود. ورم و کبودی سیاه و آبی طبیعی است.

هر چند زمان‌های بهبودی متفاوت است، بیماران باید بتوانند اکثر فعالیت‌های روزمره خود را در عرض یک هفته تا 10 روز از سر بگیرند. بیماران معمولا می‌توانند 2 روز پس از جراحی شروع به دوش گرفتن کنند. پانسمان باید تا آن زمان خشک بماند. با این حال، بیماران باید قبل از شروع دوباره‌ی فعالیت‌های شدید حداقل یک ماه صبر کنند. پزشک می‌تواند جزئیات دقیق‌تر در مورد زمان بهبودی را به شما ارائه دهد، از جمله میزان زمانی که فرد باید برای از سرگیری رابطه‌ی جنسی منتظر بماند.

نتایج

پروتز بیضه مانند سایر پروتزهای پزشکی تا آخر عمر ماندگار نیست. احتمال کمی وجود دارد که بدن واکنش منفی به پروتز نشان دهد و پروتز ممکن است دچار پارگی، نشت یا هر دو شود که در این صورت حذف ایمپلنت ضروری است. نرخ‌های طولانی مدت فروکش و جراحی مجدد در حال حاضر در دسترس نمی‌باشد؛ هرچند یک مطالعه‌ی ۵ ساله به منظور ارزیابی این مشکلات احتمالی در حال انجام است. با توجه به اطلاعات بدست آمده از مطالعات بالینی از پروتز‌های بیضه‌ی پر شده از محلول سالین، حدود یک نفر از هر ۳۰ بیمار در کمتر از یک سال نیاز به جراحی مجدد جهت برداشتن یا اصلاح پروتز دارند.

محدودیت

کسانی که شرایط زیر را دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض هستند:

• دیابتی‌ها و افرادی که دارای سیستم ایمنی سرکوب شده هستند، به این دلیل که شانس ابتلا به عفونت در این افراد افزایش می‌یابد.
  • عفونتی که از قبل در هر جایی از بدن وجود دارد.
  • سرطان درمان نشده در هر جایی از بدن
  • جراحی قبلی بر روی کیسه‌ی بیضه
عوارض جانبی

عوارض شناخته شده پروتز بیضه عبارتند از:

• هماتوم (جمع شدن خون در کیسه‌ی بیضه)
  • نارضایتی از ظاهر بیضه پس از جراحی
  • زخم در اطراف ایمپلنت
  • تغییر پروتز از جایگاهش
  • پارگی یا نشت پروتز
  • پروتز از بدن خارج می‌شود (معمولا این بدان معنی است که پروتز دچار عفونت شده است).
هزینه

هزینه جراحی پروتز بیضه 4 قسمت دارد:

1. هزینه اول، هزینه‌ی ایمپلنت بیضه یا خود پروتز است که متفاوت می‌باشد. برای مردانی که نیاز به دو ایمپلنت دارند هزینه آن دو برابر می‌شود.
  2. هزینه دوم مربوط به اتاق عمل است. این قیمت‌ها بسته به اینکه عمل در یک مرکز جراحی سرپایی که دارای هزینه‌ی کمتری است یا در بیمارستان که گران‌تر است انجام شود، بسیار متغیر می‌باشند. بیمارستان‌های مختلف دارای هزینه‌های مختلف هستند.
  3. هزینه‌ی بیهوشی نیز هست که معمولا جدا از هزینه بیمارستان است.
  4. دستمزد جراح برای جراحی ایمپلنت بیضه، که معمولا متخصص ارولوژی این کار را انجام می‌دهد.

دکتر مسعود یوسفی
جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی