Blog

عمل برداشتن کلیه بدون کارکرد

در نفرکتومی
ویدئوی انجام عمل برداشتن کلیه توسط دکتر مسعود یوسفی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی متخصص ناباروری ومشکلات جنسی
یکی از جراحی های بسیار شایع ای که در امر پزشکی وجود دارد، جراحی نفرکتومی یا برداشتن بخشی از کلیه انسان است که این موضوع می تواند به دلیل وجود برخی از بیماری های دیگر باشد. در این قسمت از وبسایت قصد معرفی و بررسی مزایا، معایب و چگونگی انجام عمل نفرکتومی را خواهیم داشت، لطفا با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا اطلاعات کامل تری از فرایند عمل جراحی نفرکتومی به دست آورید.
چرا نیاز به انجام جراحی نفرکتومی می باشد؟
متاسفانه به دلیل وجود برخی از بیماری ها نظیر سرطان کلیه و سایر بیماری هایی که با بخش کلیه وجود دارد، آسیب های بسیار جدی ای به کلیه وارد میشود که تنها راه نجات از آسیب های وارد شده، عمل جراحی برداشتن کلیه است. در این روش که یکی از عمل های جراحی شایع می باشد، کلیه ای را که به دلیل بروز بیماری های کلیوی دچار تغییر شکل، آسیب دیدگی و یا نارسایی شده اند را تحت درمان قرار می دهد.
در چه مواردی عمل نفرکتومی انجام می شود؟
همان طور که اشاره نمودیم عمل نفرکتومی در واقع از آن دسته از عمل هایی است که ارتباط کاملی با بخش کلیه و برداشتن آن دارد. حال چه عواملی سبب می شود تا فرد بیماری کلیه و یا بخشی از کلیه خود را توسط عمل نفرکتومی از دست بدهد؟ در ادامه به معرفی موارد و مواقعی می پردازیم که نیاز به برداشتن کلیه و انجام فرایند عمل نفرکتومی است. ممکن است فرد دچار ابتلا به سرطان کلیه شود که در این صورت برای حذف تومور و جلوگیری از پیشرفت آن، اقدام به حذف و برداشتن کلیه می کنند. مورد دیگری که نیاز به فرایند عمل نفرکتومی را ایجاد می کند، وجود سنگ کلیوی است. وجود سنگ های بسیار بزرگ در کلیه و ایجاد عفونت در آن می تواند از دلایل برداشتن کلیه در فرد بیمار باشد. در برخی از موارد که به ندرت به وجود می آید، به دلیل نارسایی و کوچک بودن کلیه این فرایند انجام می شود تا فرد مبتلا به فشار خون و سایر امراض دیگر نشود. برخی از عفونت های کلیوی که با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان نمی شوند، باعث ایجاد صدمه و آسیب به بافت کلیه می شوند که در این صورت پزشک متخصص تصمیم به برداشتن و حذف کلیه می گیرد.
بررسی فرایند های انجام عمل نفرکتومی به چه صورت است؟
عمل نفرکتومی یا برداشتن قسمتی از کلیه طی فرایند های خاصی انجام می شود که در ادامه به معرفی و بررسی آن ها خواهیم پرداخت. از عمده ترین مواردی که در انجام فرایند عمل نفرکتومی تاثیرگذار است، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • جراحی نفرکتومی باز
  • جراحی نفرکتومی با روش لاپاراسکوپی
  • جراحی روبوتیک
جراحی نفرکتومی باز به چه صورت انجام می شود؟
در این روش که به آن جراحی نفرکتومی باز نیز گفته می شود به صورت کاملا سنتی برش های طولانی ای بر روی بدن انجام می شود تا بتوان به کلیه ها دسترسی داشت. به دلیل وجود متد های جراحی پیشرفته، کمتر از جراحی نفرکتومی باز استفاده می شود. جراحی نفرکتومی با روش لاپاراسکوپی به چه صورت انجام می شود؟ در این روش که یکی از شایع ترین روش های انجام عمل نفرکتومی است، برش های ریزی بر روی شکم ایجاد می شود و سپس دوربین های کوچکی از منافذ ایجاد شده به درون شکم منتقل می شوند. در این روش که نیاز به بیهوشی است با این فرایند به کلیه ها دسترسی پیدا می کنند و فرایند برش و جداسازی به خوبی انجام می شود.
جراحی روبوتیک چیست و چگونه در فرایند نفرکتومی از آن استفاده می شود؟
در این روش که همانند روش لاپاروسکوپی است، فرایند برش توسط دستگاه های رباتیک انجام می شود. این دسته از جراحی ها را می توان در دسته پیشرفته قرار داد. مراقبت های لازم در قبل، پس و در هنگام فرایند جراحی نفرکتومی به چه صورت است؟ برای آن که بتوان نتیجه ایده آلی را از جراحی نفرکتومی دریافت نمود، نیاز به مراقبت های پس و بعد از درمان است. از این رو موارد زیر را با دقت مورد توجه قرار دهید تا بتوانید خود را برای یک عمل ساده نفرکتومی آماده کنید.
قبل از جراحی نفرکتومی باید چه مواردی را رعایت کنیم؟
قبل از شروع و فرایند عمل برداشتن کلیه ها شما باید مواردی را رعایت کنید تا بتوان مناسب ترین و ایده آل ترین عمل جراحی را انجام داد. از این رو باید به موارد زیر توجه کنید:
  1. قبل از عمل به دنبال افرادی باشید که بتوانید با استفاده و کمک از آن ها فعالیت های روزانه خود را انجام دهید.
  2. لطفا قبل و پس از عمل به هیچ عنوان سیگار نکشید چراکه سیگار باعث کاهش فرایند طبیعی بهبود زخم می شود و همچنین ممکن است مشکلات تنفسی ای برای شما به وجود آورد.
  3. ممکن است پزشک معالج قبل از عمل شما را به مصرف مسکن و ضد درد عادت دهد، در این صورت بهتر است از مسکن ها استفاده کنید تا در طول عمل خون ریزی شدیدی نداشته باشید.
  4. در برخی از مواقع مصرف آسپرین قبل و پس از عمل می تواند شرایط را کمی نامساعد کند، از این رو سعی کنید حتما از پزشک معالج خود در خصوص نحوه مصرف آسپرین مجدد سوال کنید.
  5. سعی کنید قبل از عمل در خصوص تمامی دارو هایی که مصرف می کنید با پزشک خود هماهنگی های لازم را داشته باشید.
  6. شب قبل از انجام عمل، سعی کنید حتما غذاهای سبکی همانند سوپ و.. را میل کنید.
  7. از صبح یا نیمه صبح به هیچ عنوان غذا و مایعات همانند آب، قهوه، چای و… مصرف نکنید.
  8. بعد از عمل جراحی نفرکتومی باید به چه مواردی توجه کنیم؟
پس از انجام فرایند عمل نفرکتومی شما نیاز به رعایت کردن برخی از موارد دارید تا بتوانید روند بهبودی خود را به سریع ترین زمان ممکن انتقال دهید در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی برای شما به وجود بیاید که روند بهبود را کاهش دهد. از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • به دلیل آن که این جراحی همواره پر عروق و پر خون می باشد بلافاصله پس از عمل باید جایگزینی مناسب برای مایعات و خون انجام شود.
  • علائم حیاتی، وضعیت پوست، سیستم درناژ ادراری و… به صورت کامل انجام شود تا مشکلی برای فرد به وجود نیاید.
  • حتما از آنتی بیوتیک ها و مسکن هایی که پس از عمل برای شما تجویز می شود استفاده کنید.
  • پزشک معالج وظیفه دارد تا تمامی موارد مراقبتی و نگهداری را به خانواده بیمار منتقل کند تا ان ها بتوانند در منزل به آسانی فرایند مراقبت و نگهداری را انجام دهند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *